Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Inklusiva kladdkakan

Kyrkkaffe!

Kyrkkaffe!

Marta, som jag mötte första gången i Génève (tror jag) och som jag springer på i olika trevliga sammanhang med ojämna mellanrum, skrev häromdagen på Facebook att hon bakade inklusivt. Det visade sig att resultatet skulle bli en kladdkaka. Självklart frågade jag om receptet!

Vill man baka inklusivt är det viktigt att höra med alla gäster i förväg vad de tål och inte tål och att ha lite extra tid för experiment. Här är kladdkakan med alla alternativ inprickade!

Det enklaste när man ska baka till sällskap med veganer eller äggallergiker i är att leta upp recept som är naturligt äggfria — då slipper man hålla på med äggersättning. Resten av ingredienserna är lite enklare att byta ut på olika vis.

Inklusiva kladdkakan

en kladdkaka
Ugn: 225 grader, ca 10 minuter

150 g mjölkfritt margarin (laktosfritt smör om bara laktos är problemet, smör om inga veganer eller laktosintoleranta eller mjölkproteinintoleranta är med)
ett paket ”grädde” av valfri sort (soja, havre, ris — beroende på vad alla tål) — 2½ dl
3 dl socker (Marta har inte provat med Stevia-strösocker)
2 dl mjöl (vetemjöl om alla tål gluten, Marta säger att glutenfritt mjöl inte fungerar men att hon har lyckats med majsmjöl, en av Martas vänner säger att hon har lyckats med bovetemjöl)
1 dl kakao (kanske skulle det fungera med carobpulver om någon inte tål choklad)

Smält margarinet och rör ner övriga ingredienser. Pensla en form med löstagbar kant (använd samma margarin eller smör som i kakan!) och bröa den med kokos om alla tål det eller med till exempel kakao.

Grädda kakan i 225 graders ugnsvärme i ungefär 10 minuter. Den stelnar ytterligare lite när den svalnar.

Servera den med någon grädd- eller glassort som alla tål och kanske med bär, färsk frukt eller fruktsallad.

***

Någon som vill prova? Rapportera gärna om resultatet!