Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

De smakar ju likadant

Av Posted on Inga taggar 0
En av kampanjens affischer, länader från Intermarchés webplats.

En av kampanjens affischer, lånad från Intermarchés webplats.

Tack vare Rasmus fick jag höra om den franska frukt- och grönsakskampanjen Inglorious Fruits & Vegetables som den franska matvarukedjan Intermarché har lanserat i år. Den verkar förstås delvis vara ett väldigt lyckat marknadsföringstrick — men om det leder till mindre matsvinn så må det sannerligen vara hänt!

Kunderna på den här kedjans stormarknader kan alltså handla ”ful” frukt och ”fula” grönsaker i en särskild avdelning intill resten, och priserna ligger 30% under de vanliga. Sorteringen görs hos odlarna, som tidigare bara slängde det som inte var tillräckligt ”snyggt”. ”Fulköpen” redovisas särskilt på kvittona. Dessutom har kedjan gjort en serie juicer och soppor tillverkade av bortsorterade frukter och grönsaker.

Hurra!

Något att skicka till matkedjorna här?