Think. Eat. Save.

Kampanjens logotyp, lånad från www.thinkeatsave.org

Förra veckan presenterades Think. Eat. Save. Reduce your foodprint, en kampanj mot det enorma matsvinnet i världen.

Svenska Dagbladet skrev om den och lät bland annat FAO:s biträdande generaldirektör Ann Tutweiler komma till tals:

– All mat som slösas bort i industriländerna uppgår till mer än den totala livsmedelsproduktionen i Afrika. Det är enorma mängder mat. I industriländerna är hälften av den bortkastade maten dessutom fullt ätbar men ratas ändå av konsumenter och producenter.

Och såhär skriver Svenska Dagbladet om själva kampanjen:

FN:s miljöorgan och FAO kör nu i gång en världsomfattande kampanj för att hejda detta enorma matsvinn. Tisdagen var startpunkten för en internationell satsning med informationskampanjer till konsumenter, producenter, stormarknader, restauranger, hotell, skolor, sportklubbar, företag och regeringar runtom i världen om matslöseriet. Ambitionen är att skapa ett slags massmobilisering som kan öka medvetandet och göra att människor slänger mindre mat. Kampanjen går under namnet ”Think. Eat. Save.”

Jag fick Tristram Stuarts pressmeddelande om Think. Eat. Save. och blev så glad över att det inte enbart var en massa uttalanden från folk med titlar (i sig nog så viktigt) utan också en rad enkla råd till oss allihop. Här kommer de:

Consumers

  • Shop Smart: Plan meals, use shopping lists, avoid impulse buys and don’t succumb to marketing tricks that lead you to buy more food than you need.
  • Buy Funny Fruit: Many fruits and vegetables are thrown out because their size, shape, or colour are deemed not “right”. Buying these perfectly good fruit, at the farmer’s market or elsewhere, utilizes food that might otherwise go to waste.
  • Understand Expiry Dates: “Best-before” dates are generally manufacturer suggestions for peak quality. Most foods can be safely consumed well after these dates. The important date is “use by” – eat food by that date or check if you can freeze it.
  • Zero Down Your Fridge: Websites such as WRAP’s www.lovefoodhatewaste.com can help consumers get creative with recipes to use up anything that might go bad soon.
  • Other actions include: freezing food; following storage guidance to keep food at its best, requesting smaller portions at restaurants; eating leftovers – whether home-cooked, from restaurants or takeaway; composting food; and donating spare food to local food banks, soup kitchens, pantries, and shelters.

Retailers and the Hospitality Industry (detta är alltså saker som man kan fråga om i mataffären och på restaurangen om man känner sig lite modig, och annars skriva på en lapp och lägga i den där tipslådan som de brukar ha)

  • Retailers can carry out waste audits and product loss analysis for high-waste areas, work with their suppliers to reduce waste, offer discounts for near-expiration items, redesign product displays with less excess, standardize labelling and increase food donations, among other actions.
  • Restaurants, pubs and hotels can limit menu choices and introduce flexible portioning, carry out waste audits and create staff engagement programmes, among many other measures.
  • Supermarkets, hotels, restaurants, companies, cities and countries will be able to use the website to pledge to measure the food they waste and put in place targets to reduce it.

Här finns kampanjens lite mer utförliga tipslista.

Jaha, men då är det bara att sätta igång, eller hur? Var och en på sitt lilla vis … Ha så kul!

P.S. The Guardian skriver också om kampanjen. D.S.

1 reaktion på ”Think. Eat. Save.”

  1. Pingback: Kjerstis tips | Kyrkkaffe

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.