Att använda utvecklingen till bra saker

Är det bra eller dåligt med så kallad contactless? Alltså att man bara behöver nudda med sitt betalkort vid en terminal för att pengar ska dras, istället för att dra kortet i en springa eller sätta in det och slå en kod?

Det går fortare att betala.

Och det blir mer osäkert — ni har säkert också sett filmsnuttarna där någon går fram med en betalterminal och håller den mot någon annans bakficka. Nu tycker jag att det verkar som om det oftare än tidigare är en kombination av ”blippning” och kod, och det är kanske den bästa kompromissen.

Men titta här!

En brittisk organisation som arbetar med människor som lever i hemlöshet har bestämt sig för att utnyttja den nya tekniken till något riktigt, riktigt bra. (Bilderna tog jag i London i vintras.)

I ett skyltfönster — tillfälligt ledigt kanske? — har de satt upp en stor affisch och mitt i den en betalterminal. Den som vill ge tre pund till organisationens arbete behöver bara hålla fram sitt kort någon sekund. Så enkelt kan det vara att göra något bra!

För några år sedan (den här filmen är från 2014) var den tyska biståndsorganisationen Misereor ännu mer kreativ med den teknik som fanns då. Titta på deras elektroniska ge-ett-bidrag-affischer — jag tycker att idén är helt fascinerande! Mycket dyrare än skyltfönstret i London, såklart, men också något som skapade enormt mycket uppmärksamhet för de olika insamlingskampanjerna.

Swish är också bra för många biståndsorganisationer — skulle det gå att göra något motsvarande och såhär kreativt med den betalfunktionen?