”Fantastiskt att se att det går”

Ekologiska jeans som är sydda i Sverige — kan det vara möjligt?

Faktum är att jag hörde till dem som köpte Close by Denim-jeans nästan direkt när de första dök upp. Då kostade de närmare 1200 kronor paret, och det tycker en del är dyrt. Jag försöker påminna mig själv om att det kan kännas som mycket pengar men att det bara beror på att vi har vant oss av med att betala vad kläder egentligen kostar. Ska de som har odlat bomullen, tillverkat tyget och sytt jeansen få betalt så att de kan leva är 1200 kronor inte överdrivet mycket att dela på.

Precis innan Close by Denim-designern Petra Bachmann flög vidare till ett nytt arbete hann jag göra en intervju med henne. Här kommer den! Och först en av de filmer som Ellos har spelat in med Petra och hennes medarbetare för att presentera Close by Denim för Sverige.

***

Hej Petra! Ett klädmärke med ekologiska material och tillverkning i Sverige — hur kom det sig att ni vågade satsa på det?

Vi kände att det låg helt rätt i tiden att satsa på hållbar produktion och att få fram ett märke som vågade ta steget att testa vad den svenska textilindustrin kunde få fram. Vi ville också se hur vi kunde utmana oss själva i att designa produkter som har bra kvalitet i kombination med en tidlös design.

Vilken är din roll?

Min roll har varit att hålla i det kreativa uttrycket. Dels att forma varumärket åt det håll vi har velat, dels att designa produkterna.

När man jobbar med ett sådant här litet varumärke så blir det att man gör det som behövs. Min roll har handlat mycket om att få till det designuttryck som vi strävat efter i kollektionerna. Men allt är såklart ett teamarbete.

Vad har ni fått för respons?

Det har absolut märkts att det finns ett stort intresse för mode och hållbart tänk. Det är liksom nästan det mode handlar om idag, skulle jag vilja sträcka det till. Både press och kunder har varit mycket positiva till det vi tagit fram.

Tänker vi på miljön och hur vi ska få allt att fungera lite bättre, lite längre, så har vi ett försprång och får också ett förtroende från sina kunder som är värt extremt mycket.

Alla vill bidra med något idag, men det är inte alltid lätt att veta hur man ska gå tillväga. Kan man då välja något som är producerat på ett juste sätt, utan långa transporter, tillverkat i närområdet, och i kvaliteter som inte frestar på miljön lika mycket som andra, så blir det förstås ett sätt att påverka direkt.

Vad använder ni för material utöver ekologisk denim?

Vi har ju produkter inom många kategorier, både inom vävt och stickat. Det vi tycker är lite extra speciellt är att vi har stickat upp i stort sett alla våra stickade kvaliteter i Sverige. Det har varit en utmaning eftersom vi har fått ta fram kvaliteterna själva och testat oss fram för att hitta fina följsamma trikåer till till exempel T-shirts och det som kallas sweatstyles. Vi har också tagit fram härliga grovstickade kvaliteter till våra stickade tröjor och kjolar.

På denimfronten har vi vävt upp en egen ekologisk denim i Italien där vi behållit fröskalen från bomullen och hoppat över blekningsprocessen för att få fram känslan av den råa bomullen och slippa onödiga processer som stjäl mycket naturresurser.

Har ni någon känsla för vilka som är era kunder?

Den första säsongen, när vi hade släppt våra första jeans, så ringde vi runt till alla som köpt dem för att få reda på lite mer om vilka de var, varför de köpt våra jeans och vad de tyckte om dem.

Det visade sig vara väldigt olika kunder, åldern skiljde sig åt och det geografiska läget också, men de hade ett par saker gemensamt, och det var just att de gillade att vi sytt jeansen i Sverige och att de gärna ville hitta goda alternativ på marknaden, juste för miljön och samtidigt med god kvalitet och design.

Har du arbetat med syfabriker i Sverige tidigare? Var finns de, och hur påverkar de ditt arbete?

Detta var första gången för mig, och det var fantastiskt att se att det går och häftigt att se vad vi kan ta fram här i närområdet.

Det finns så många duktiga människor finns här som verkligen kan textil produktion och som brinner för att göra bra produkter och behålla vårt textila arv!

Vi har arbetat med små lokala producenter i Boråstrakten. Att ha dem så nära rent geografiskt påverkar såklart produkterna också. Vi kan ju åka till dem och diskutera passform och utveckling på ett smidigt sätt.

Sedan påverkar det såklart oss att vi jobbar med en mindre fabrik än om vi hade anlitat till exempel en fabrik i Asien. Här hemma är det ett mindre antal personer som fixar alla momenten, och när det är influensatid eller liknande påverkar det såklart produktionstiden på ett annat sätt om man jobbat med en stor fabrik i Kina.

Hur garanterar ni att arbetsförhållandena är vettiga också på de fabriker som ni anlitar utomlands?

Vi har avtal med de fabriker som vi producerar hos, så det är en faktor som gör att vi kan känna oss tryggare med vår produktion. Vi har inte haft så många producenter som vi har jobbat med, och de vi haft har till största del varit människor i närområdet som vi känner väl och som vet vad vi värdesätter och kräver i form av etik och arbetsförhållanden.

Hur tror du att Close by Denim kan påverka klädbranschen i Sverige?

Som så många andra aktörer inom branschen så har vi gjort vår grej. Vi har testat något som vi har trott på och använt vår goda vilja och envishet till att försöka ta fram produkter som är lite närmare producerade, i lite justare kvaliteter, lite bättre och hållbarare design och så vidare.

Detta är trots allt en begränsad kollektion. Ellos Group som äger varumärket arbetar aktivt för mer hållbara alternativ, och Close by Denim är ett sätt att testa ett närmare och mer hållbart produktionssätt i en mer begränsad upplaga. Att göra det allra bästa man kan är liksom gott nog ibland, och på det viset har vi resonerat med våra kollektioner.

Vissa saker är liksom omöjliga att få fram till rätt pris, vissa saker får man inte fram i Sverige, men mycket går att göra om man bara pushar sig själva lite.

Så tror jag många med oss resonerar i dag, och har vårt märke inspirerat någon att tänka lite mer så, så är vi jättenöjda!

Vad har du för förhoppningar för de närmaste två åren?

Att modevärldens intresse för de goda valen kommer att hålla i sig och att vi i framtiden kommer att kunna ha ännu lite bättre samvete när vi handlar nya fina plagg till oss själva.

Har du något favoritplagg i den senaste kollektionen?

Ha ha, ja, det kan man nog säga, ganska många också!

Vi har ju jobbat lite kollektionslöst, om man nu kan använda det ordet. Det innebär att vi har släppt plagg som bygger och bygger ut hela kollektionen, så att säga.

En av mina absoluta favoriter är The Logo Sweat för dess enkelhet och för att det var ett av de första plaggen som vi stickade i Sverige.

Sedan gillar jag The Baseball Jacket mycket. Den är användbar både som inneplagg och ytterplagg, är både en tröja och jacka i ett, och är producerad i Sverige av superfina material: ull och älgskinn.

***

Tack Petra!

Jag har faktiskt gjort ett undantag från ”handla av människor”-regeln — brukar annars försöka köpa det jag behöver i mindre butiker där det är mindre risk att pengarna försvinner uppåt i skyhöga hierarkier — för Close by Denim-klädernas skull. På en del av jeansen sitter det en lapp där sömmerskan har skrivit sina initialer. Tillsammans med det faktum att tyget är ekologiskt och kläderna sydda i Sverige, med vettiga löner, måste väl det vara en av de bästa märkningar som ett plagg kan få?