På söndag är jag med och spelar Wolfgang Amadeus Mozarts Requiem igen, bara två veckor efter senaste gången. Annan dirigent, annan kör, andra solister, annan orkester, till och med annat instrument!
Ett intryck som jag har är att requiem-säsongen var exakt en helg före pandemin — bara allhelgonahelgen — och att den numera är kanske tre eller fyra helger lång. Desto bättre för alla oss som spelar och kanske också för den som vill höra mer än en tonsättning av texterna!
Den här gången är det i Sofia Albertina kyrka i Landskrona jag är med, på söndag den 16 november vid 18. Det är oratoriekören som sjunger, Cappella Lundensis förstärkt med blåsare och timpanist spelar, och utöver Requiem-sättningen ska sopransolisten sjunga Laudate Dominum av samma tonsättare, och vi spelar Remo Giazottos och kanske Tomaso Albinonis (ursprunget är oklart) mycket välkända Adagio tillsammans med en organist och Anton Arenskijs Tjajkovskij-variationer på egen hand. Biljetter finns på Tickster.
Och jag passar på att tipsa om den här spellistan med Requiem-tonsättningar som kvinnor har gjort. Ingen av dem är samtida med Wolfgang Amadeus Mozart, så allt är ganska olikt hans, men jag blev glad när jag såg för några veckor sedan att Heather Sorensons Requiem skulle framföras här i Sverige i år och väldigt nyfiken i förrgår när jag läste att Betty Jackson King också har komponerat ett!
