Idag är det den 17 augusti, och det betyder att Cecilia och jag ses på Nya slottet Bjärka-Säby en liten bit från Linköping och att ”Du är närvarande överallt — ett besök i Jane Austens andliga och musikaliska värld” börjar i rotundan där klockan fem!

Rotundan på Bjärka-Säby är en mycket särskild plats för mig, för det var där jag (tillsammans med två vänner) spelade ett program med musik av kvinnliga tonsättare för allra första gången. Det var nog 1998, möjligen 1997. Då hade jag haft en konstig känsla ett tag: kunde det vara möjligt att jag i så många år (jag började spela fiol året innan jag började skolan) hade spelat musik nästan uteslutande av män? Kunde det finnas musik som var komponerad av kvinnor? Nu känns det som en ganska barnslig aning, men det här var ju innan man kunde leta efter noter och inspelningar på internet. Till programmet på Bjärka-Säby hittade jag några stycken av Grazyna Bacewicz i musikhögskolans bibliotek (helt fantastiska allihop!), beställde Elisabeth Jacquet de la Guerres d-mollsonat eftersom jag hade sett ett reklamblad om den, lyckades lista ut att det enda Clara Schumann hade skrivit för fiol och piano var tre romanser och beställde dem …
Och det var början på något som jag har hållit på med oavbrutet ända sedan dess.
Så jag är så väldigt tacksam att Peter Halldorf bjöd in oss att spela tre program under en retreat som han ledde och att han gav oss fria händer att utforma dem. Det blev impulsen som gjorde att jag kom igång!
I eftermidddag spelar vi musik av tre kvinnor: filmmusik av Rachel Portman, en sats ur en fiolsonat av Maria Hester Reynolds Park och ett litet kyrkomusikaliskt verk av Maria Barthelemon.
Välkommen!