Ina på Vita knutar: ”Handla i de butiker du vill ha kvar”

Sommaren 2019 tog min bror med mig till en butik ett par mil från Kalmar. Där handlade jag av Ina, och sedan blev vi körkolleger tills körverksamheterna i Kalmar tog paus. Jag har handlat många tvålar och ganska mycket choklad av henne och undrat hur det går med butiken. Dags för en intervju!

Hej Ina! Du har ju en butik som heter Vita knutar – var finns den, och vad finns det i den?

Butiken ligger på min syster Helenas gård i en liten by som heter Örntorp, ett par mil norr om Kalmar i Småland. Både min syster och jag bor här, vi driver butiken ihop även om det är jag som gör det mesta. I butiken säljer vi sådant vi själva använder och gillar i ett väldigt blandat sortiment. Vi har några grundprinciper när vi väljer sortiment: vi tar nästan bara in svensktillverkat och Fair Trade, i princip allt som kan vara ekologiskt är det, och så gillar vi hantverksskicklighet och småskalighet, mycket av det vi tar in kommer alltså från mindre producenter, gärna småföretagare som vi själva, som drivs av hållbarhetstänkande och ett värnande av både kunnande och miljö. I praktiken innebär det att i vår butik går det att hitta ekologiska tvålar, eko-teer både i påse och lösvikt, flera olika sorters ekochoklad och en del lakrits, disktrasor i lin, GOTS-märkta handdukar och löpare, glas och stearinljus från Småland, svensktillverkat porslin, rostfritt, gjutjärn och borstar till köket, linoljesåpa från Öland och en hel del mer.

Hur kom det sig att du öppnade butik?

I stora delar av mitt yrkesliv har jag arbetat i butik. För ungefär åtta år sedan var jag väldigt trött och sliten av det butiksjobb jag hade då. Det var i en kedja. Jag mådde dåligt av att hela tiden försöka sälja produkter jag aldrig skulle få för mig att köpa själv, tillverkade långt härifrån under förhållanden som är allt annat än mänskliga eller hållbara. Detta gnagde inom mig under några år.

Vintern 2014–15 hade min syster funderingar på den gamla snickarboden på hennes gård. Den stod tom, var isolerad, ljus, hade el indragen. Hon undrade om vi inte skulle ta och öppna en butik ihop, hon visste att det var något jag drömt om och hon ville bredda verksamheten på gården.

Sagt och gjort: vi gjorde affärsplan, lyckades låna pengar, jag sa upp mig, vi renoverade, målade, köpte inredning, hittade leverantörer och öppnade tre månader senare, i början av juni 2015.

Arbetar du med den på heltid?

Nej, det gör jag tyvärr inte, jag är anställd i Svenska kyrkan, den arbetsplatsen ligger tre kilometer från butiken. Framför allt sommartid brukar jag kombinera jobbet med att ha öppet i butiken, jobb i kyrkan på morgonen och sedan hem och öppna butiken vid elvatiden.

Jag önskar självklart att butiken någon gång ska kunna bära sig så vi kan ta ut lön, både min syster och jag, men där är vi inte än på länge.

Hur har det gått för Vita knutar hittills i april?

Inte alltför muntert. Vi, liksom många andra, går i väntans tider. Vår butik är väldigt liten, vi kan inte ta in mer än en kund i tagen under de restriktioner som gäller nu och därför vågar jag inte marknadsföra någonting, vill inte riskera att bryta mot någon restriktion eller ännu värre, att någon kund skulle bli smittad på grund av ett besök hos oss, hur försiktiga vi än är.

Hade det varit varmare hade vi kanske kunnat öppna mer och göra mer reklam för oss, när det börjar bli varmt har vi oftast dörren till butiken öppen så luften kan cirkulera, vi ställer fram utemöbler och vi kan bjuda på en kopp kaffe eller te medan kunderna väntar, det blir en helt annan sak än att be kunderna vänta i bilen. Dessutom har det varit tung belastning på jobbet, och tiden har inte riktigt räckt till för att prioritera butiken.

Och det senaste året?

Det senaste året har inte varit så roligt, men inte så illa som jag trodde det skulle bli. Tyvärr var vårt utgångsläge inte det bästa när pandemin började, våra första år var självklart inte någon ekonomisk höjdare, men våren 2018 kände vi att det började lossna ordentligt och vi köpte in rätt mycket nytt till sommaren, eftersom sommaren alltid är vår bästa tid.

Men så kom värmeböljan sommaren 2018. Vi förlorade halva vår försäljning. Den ökning vi hade väntat oss och planerat för uteblev helt. Ingen orkade åka till en liten butik som låg inåt landet. Hade vi legat nära kusten och haft ett kafé hade vi kanske klarat oss lite bättre, men nu blev det nästan katastrof. Vi funderade på att lägga ner, vi stängde butiken ett tag faktiskt. Men suget fanns kvar, så vi har kämpat oss kvar. Bakslaget då, sommaren 2018, är något som fortfarande tynger oss, och pandemin det senaste året har ju inte precis hjälpt upp det hela. Men vi kämpar oss kvar, även om orken inte alltid finns där.

Vad har ni sålt mest av sedan pandemin började?

Tvål, tvål, tvål och tvål. Vi har ett väldigt stort utbud av riktigt bra tvål, handgjord, fast, ekologisk, som vårdar händerna och inte torkar ut dem, dessutom fantastisk handkräm. Allt tillverkat i Sverige, allt ekologiskt.

Hur fungerar det med postorder när man är småföretagare?

Det är inte den lättaste nöten att knäcka. Frakterna är väldigt dyra när man som vi är en väldigt liten leverantör. Och var ska vi marknadsföra oss för att nå ut till potentiella kunder som finns över hela landet? Facebook, Instagram, Google? På vilket sätt — ska vi betala för annonser eller bara försöka vara kreativa och annorlunda och sticka ut i våra inlägg?

Allt detta kräver tid och kunskap men också lite flyt, och när tid är en bristvara är det inte lätt att skaffa sig kunskapen att göra rätt inlägg i rätt tid, eller ens att hinna göra inlägg, och gör vi inte det kommer ju inte flytet heller.

Skulle vi betala för att få hjälp från något proffs på marknadsföring skulle vi behöva sälja så väldigt mycket för att få det att gå ihop att det nog skulle bli plus minus noll.

Sedan måste e-handeln hänga med i utvecklingen också, kunderna blir mer och mer kräsna ju mer vana de blir att handla på nätet, och att sköta en e-handel tar väldigt mycket tid och kraft.

När allt stämmer, när e-handeln är fräsch, när inläggen på sociala medier får ett bra flyt och vi dessutom har prickat rätt och tagit in rätt sortiment, då är det inte dumt med postorder. Men konkurrensen idag är knivskarp!

Du känner ju en del av dina leverantörer – vad hör du från dem?

Väldigt olika! De som tillverkar kropps- och hudvård har det generellt gått bra för. Samma sak med i alla fall en av våra chokladleverantörer — de har inte behövt göra så mycket justeringar och förändringar för att klara av att möta det förändrade köpbeteendet som kommit i och med pandemin.

Andra, däremot, har det jättetufft. För oss här i Småland är det ju ingen nyhet att Målerås glasbruk har fått säga upp all sin permitterade personal, det gör så ont i hjärtat att se när glasbruken återigen har det svårt att överleva.

Överhuvudtaget är det de producenter som tillverkar inom presentsegmentet som har haft det svårast. Men ingen av våra leverantörer har lagt ner tillverkningen, utom Bengt Johansson, men det beror inte på pandemin utan helt andra orsaker. Bengt har sedan 1960-talet tillverkat en fantastisk adventsstjärna i spån. Han är nu i 80-årsåldern men skulle kunna fortsätta tillverka sin otroligt populära stjärna om han bara fick tag i trämaterial i rätt kvalité. Han har letat och letat, och i höstas fick han ge upp, han fick inte tag i någon ny leverantör. Det var väldigt tråkigt på så många olika sätt, framför allt det unika hantverket som kommer försvinna med Bengt, dels för att en vacker produkt försvann, och dels för alla besvikna kunder som inte längre kan få tag i stjärnan. Vi var den sista butiken som fick äran att sälja Bengts stjärnor, och vi hade mer än gärna fortsatt länge till, men det är inte mycket att göra åt.

Varför är det viktigt att beställa det man kan från småbutiker och från småleverantörer istället för att ta allt i någon stor webbutik?

Bra fråga! Därför att de här små butikerna ofta ligger i mindre orter eller kanske till och med på landet, att handla från små unika butiker innebär ett unikt sortiment som skulle försvinna helt med kedjorna.

Vi som småbutiker behöver inte ta in stora volymer som kedjorna måste göra. Därför kan vi i vår tur gynna små tillverkare, och de finns ofta på mindre orter, är ofta små- eller ensamföretagare och väldigt ofta kvinnor. Så människor över hela landet får större möjlighet att leva på sitt företagande där de bor, inte bara i större städer och glesbygden får en möjlighet att leva och utvecklas.

Och närheten till våra små producenter gör att vi lätt kan fylla på när vi behöver, vi måste inte köpa in jättevolymer.

Att sedan som vi i princip bara handla från svenska tillverkare gör att vi ALDRIG behöver oroa oss för att det vi beställer är tillverkat av barn, eller belastar miljön i något annat land, eller fastnar i Suezkanalen. Vi känner de flesta av våra tillverkare på något sätt, vi vet vad vi får, vi vet hur det är tillverkat och ibland till och med av vem det är tillverkat.

Kedjorna lever på att allt sortiment är likadant i alla butiker, att de köper in enorma volymer med likadana saker. I en liten butik hittar du alltid något annorlunda eller spännande eller unikt, något du kanske inte kan hitta någon annanstans.

Vad kan man mer göra för att stötta småföretagare, tycker du?

Kommunicera mer med oss! Fråga om vi kan ta in något nytt märke eller någon speciell vara, kan vi så vill vi självklart försöka ställa upp och fixa fram det ni frågar efter.

Berätta för vänner och bekanta om vilka butiker du gynnar, berätta när du handlat något i en liten butik eller använt en egenföretagare för en tjänst, lägg upp i sociala medier, ta bilder när du är på plats. På Facebook kan man checka in på olika platser — gör det. Framför allt, handla i de butiker du vill ha kvar när pandemins stränga restriktioner börja lättna. Det är det jag själv försöker göra, gynna dem jag inte vill vara utan.

Vad är den roligaste nya varan som du har kunnat ta in i ditt sortiment i vår?

Eftersom vi knappt har vågat ha öppet under våren har vi inte köpt in så mycket nytt, men vi har en ny leverantör, La Maison Afrique FAIR TRADE som har ett annorlunda sortiment, det allra mest tillverkat i Madagaskar. Vi har tagit in väldigt fina kort och presentpåsar därifrån. Jag hoppas att vi så småningom ska kunna ta in en del av deras väskor och hattar, helt underbara!

Sedan har vi precis nu igår äntligen ändrat i vår e-handel så att kunderna kan beställa hämtning i butik eller hemkörning via hemsidan. Det är helt nytt för oss, och jag hoppas verkligen att våra kunder känner att det blir lättare att handla från oss nu även om vi inte har öppet mer än lördagar.

Vad hoppas du på för resten av våren?

Jag hoppas att värmen kommer rätt så snart så vi kan våga öppna upp lite mer i butiken, att vaccineringen fortsätter i samma snabba takt här i Kalmar och att vi får nya kunder och nya möjligheter att gynna småföretagare runt om i landet. Vi har lite planer framöver också, de är än så länge hemliga men jag hoppas verkligen att vi hinner och orkar sjösätta dem före sommaren. Och så vill jag äta glass i solen i trädgården utanför butiken, det är ett underbart vårtecken!

***

Tack Ina! Massor att tänka på för mig och andra! Hoppas med dig att det ska gå att öppna samhället mer igen snart, snart!